Chmurka z napisem Czasowniki nieregularne

Czasowniki nieregularne – zmora spędzająca sen z powiek uczącym się angielskiego, szczególnie na dzień przed wredną kartkówką. Ile razy próbowałeś się ich nauczyć poprzez wkuwanie? Jak często zastanawiasz się, jaka jest forma przeszła danego czasownika? Ile razy nauka angielskiego zmieniła się w koszmar właśnie przez czasowniki nieregularne?

Nauka czasowników nieregularnych bywa stresująca, myślę jednak, że wielu z nas zdaje sobie sprawę, że trzeba je znać. Do czasowników nieregularnych należą podstawowe czynności, takie jak spać, jeść, pić, widzieć – nie możemy więc komunikować się efektywnie bez ich znajomości.

Zacznijmy od tego, co właściwie jest w tabelce.

1. Pierwsza forma to oczywiście podstawa, bezokolicznik,  słowo, które znajdziemy w słowniku. 

2. Druga forma to Simple Past, tak więc przyda nam się w przypadku opowiadania o przeszłości, np. 

  • John went to the shop and bought three cartons of milk yesterday.
  • Marek saw the Eiffel Tower in 2017.

3. Trzecia forma, Past Participle, jest powszechnie używana np.: 

a) w czasach Perfect

  • I have never seen anything like that!
  • Before Jane arrived, the film had already begun.

b) jako przymiotnik

  • swollen eyes
  • broken leg

Nauka angielskiego a czasowniki nieregularne

Wkuwanie tabelki alfabetycznie, za jednym zamachem, nie jest najefektywniejszym sposobem sprostania czasownikom nieregularnym. Najlepiej uczyć się jej stopniowo, powoli. Poniżej znajdziecie kilka przydatnych wskazówek, które mogą sprawić, że nauka form przeszłych nie będzie aż taką zmorą.  

1. Spraw, żeby tabelka była zrozumiała i przejrzysta.

Stwórz własną tabelkę. Tabelki w podręcznikach są stworzone w taki sposób, aby móc łatwo znaleźć konkretny czasownik, a więc alfabetycznie. Jeżeli przeczytasz te czasowniki, zauważysz, że wiele z nich jest do siebie podobnych, np. mają wszystkie trzy formy identyczne albo trzecia forma kończy się na identyczną końcówkę i tak dalej.

Poniżej kilka przykładów:

a) czasowniki nieregularne, które mają wszystkie formy takie same, np.:

b) czasowniki nieregularne, w których ‘i’ zmienia się na ‘a’ a potem na ‘u’ np.:

c) czasowniki nieregularne w których pierwsza i trzecia forma wygląda tak samo, np.:

d) czasowniki nieregularne w których druga i trzecia forma wygląda tak samo, np.:

Po pogrupowaniu samemu tabelki, nie tylko lepiej ją zrozumiesz, ale  na pewno coś zostanie w głowie na etapie samego przepisywania!

A jeśli bardzo się spieszysz, możesz pobrać tabelkę, którą stworzyliśmy specjalnie dla Ciebie!

Czasowniki nieregularne – tabelka alternatywna

Czasowniki nieregularne
2. Vocabulary notebook

Jeśli prowadzisz swój zeszyt słówek, poświęć osobną stronę na czasowniki nieregularne. Może to być też po prostu ostatnia strona zeszytu do angielskiego ze szkoły. Kiedy gdzieś natrafiasz na nowy, nieznany wcześniej czasownik nieregularny, zapisz go z jego formami na końcu zeszytu. Ważne jest, żeby jakoś odznaczyć go od ściany słówek, warto więc podobnie pogrupować czasowniki jak w punkcie wcześniejszym, tym razem możemy użyć kolorów. Bądź konsekwentny! Oznaczaj takimi samymi kolorami czasowniki z tej samej grupy. 

3. Fiszki!

Świetnym sposobem nauki jakiegokolwiek nowego słownictwa są fiszki, o czym pisaliśmy już tutaj. 

Możesz więc użyć je do nauki czasowników nieregularnych. Ze względu na to, że mamy tu aż 4 słowa do nauki, możemy je trochę zmodyfikować. Z jednej strony możemy zapisać formę podstawową i znaczenie, np.

biegać: run

z drugiej, dwie formy nieregularne, czyli

ran-run. 

4. Żywy język

Jak wspominaliśmy wcześniej, nauka angielskiego nie może być sucha, to znaczy powtarzanie w eter słówka i jego tłumaczenia. Najlepiej uczyć się w kontekście, czyli zamiast powtarzać niekończące się litanie go-went-gone, fight-fought-fought, lepiej spróbować napisać kilka zdań, albo nawet historię! Zobaczcie poniżej:

Sabrina was very tired after a whole day at school. She went there early, about 7 am. She did her math’s homework and ate breakfast before anyone else came to school. Suddenly, she saw a very strange man who….

Już nawet w tak krótkim tekście mamy 5 czasowników nieregularnych! Jeśli chcecie przećwiczyć obie formy naraz, można pobawić się w dialogi:

– Have you ever gone to Scotland?
– Yes, I went there in 2012.
– What did you do there?
– I met the Loch Ness Monster and I ate some delicious shepherd’s pie!

Jak pewnie zauważyliście, w powyższym przykładzie zaczynamy od ogólnego pytania o doświadczenia, które wymaga trzeciej formy, potem szczegóły podajemy używając formy drugiej. 

P.S. Możesz również spróbować rapu – tak jak ten nauczyciel tutaj:

5. Wykorzystaj przyjaciela!

Tak naprawdę dwie wyżej wymienione metody mogą być znacznie ciekawsze, jeśli zaangażujemy w nie osobę trzecią, np. kolegę czy koleżankę, którzy mają tę samą kartkówkę w najbliższym czasie 🙂 Wiele osób lepiej się czuje ćwicząc z inną osobą, mamy wtedy też więcej pomysłów na zdania i zawsze ktoś może nam pomóc! Ponadto, nauka angielskiego ze znajomym może okazać się świetną zabawą! Spytaj więc kogoś bliskiego o przepytanie Cię z fiszek (nie ma oszukiwania i zbyt szybkiego podglądania drugiej strony!) Albo razem twórzcie dialogi. W końcu co dwie głowy to nie jedna! Pamiętajcie, że język to w większości komunikacja, czyli udział co najmniej dwóch osób! 

6. Practice makes perfect!

Ostatnia rada, przydatna chyba w każdej dziedzinie języka (i nie tylko) to praktyka. Czyli używanie języka jak najwięcej! Im częściej użyjesz dany czasownik nieregularny, tym szybciej go zapamiętasz. Warto więc rozmawiać jak najwięcej! Wtedy też, jeśli popełnimy jakiś błąd albo czegoś zapomnimy, ktoś zawsze będzie mógł pomóc!

Mam nadzieję, że teraz czasowniki nieregularne nie będą już takie przerażające i że dzięki naszym wskazówkom nauka angielskiego nie będzie koszmarem. Dajcie znać w komentarzach, który sposób jest, według Was, najbardziej skuteczny.

Poniżej możecie ściągnąć pogrupowaną już przez Agatę tabelkę. Enjoy!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *